תפקידו של מפקח הבנייה בבניית בית פרטי

תפקידו של מפקח הבנייה בבניית בית פרטי

תהליך בניית בית, ובמיוחד כשמדובר בבית פרטי צמוד קרקע, הוא אתגר לא פשוט: הוא מצריך סבלנות רבה, זמן וכמובן גם לא מעט כסף. רבים בוחרים לבנות בית פרטי כדי להגשים חלום: ליהנות פרטיות מלאה, מחצר צמודה גדולה וגם מחלל מרווח יותר. כדי לוודא שהחלום הזה אכן ימומש ושכל ההשקעה הכספית בו תשתלם בסופו של דבר, מומלץ להיעזר בשירותיו של מפקח בנייה, הנכנס לתמונה כבר בשלבים המוקדמים של התהליך והוא זה העוקב אחר הפרויקט ואחראי שיתנהל ויתבצע כנדרש.

פרויקט בניית בית כולל שלבים רבים, פעילות של בעלי מקצוע מתחומים שונים וגם לא מעט אישורים, הנדרשים לאורכו. כדי לעבור אותו בשלום חשוב שתהיה דמות אחת, המנצחת על העשייה כולה, ומהווה גורם מתווך, גורם מקצועי העוקב אחר הנעשה וגם זה הנמצא בקשר שוטף עם בעלי המקצוע והלקוח עצמו.

אז, למה צריך מפקח בנייה?

מפקח הבנייה הוא אחד מבעלי התפקידים החשובים ביותר בתהליך בניית בית פרטי, ובכלל, בכל פרויקט בנייה, לרבות פרויקטים גדולים במיוחד. ללא מפקח בנייה, יהיה על הלקוח לשהות זמן רב מאד באתר הבנייה ולוודא שהכל בו מתנהל כשורה. סביר שלא יוכל לעשות זאת בעצמו, הן מטעמי זמן והן מחוסר היכרותו עם התחום וניסיונו בפרויקטים כאלה. אולם, אם בוחרים להיעזר במפקח בנייה ניתן להמשיך בשגרת החיים ולהיות סמוכים ובטוחים שבניית הבית מתנהלת על הצד הטוב ביותר, ללא תקלות מיותרות ובהתאם לכל הצרכים והדרישות.

הנה כמה מתפקידיו העיקריים של מפקח בנייה:

  • מציאת קבלן לביצוע הפרויקט – בשלב הראשון עוזר מפקח הבנייה למצוא את הקבלן לביצוע הפרויקט. הוא עושה זאת על ידי הכנת מכרזים והפצתם בקרב הקבלנים המתאימים. לאחר שיצר קשר עם קבלן אחד או מספר קבלנים רלוונטיים, מבצע מפקח הבנייה משא ומתן לגבי המחירים וההצעות שהוגשו, ורק לאחר מכן, בוחר את הקבלן המתאים.
  • תיאום וביצוע תהליך הבנייה – מפקח הבנייה הינו זה העובד באופן שוטף מול קבלן הבנייה ודואג לעדכן אותו בכל הקשור לתהליך עצמו, לשינויים שבוצעו (במידה ואכן היו כאלה) או כל פרט אחר, הקשור בתהליך.
  • ווידוא התעודות והאישורים הנדרשים מבעלי המקצוע השונים – כדי לוודא שתהליך הבנייה אכן מתנהל כשורה ועומד בכל הקריטריונים הדרושים, מוודא מפקח הבנייה שלרשותם של כל בעלי המקצוע הלוקחים בו חלק (בין אם בתחום החשמל, האינסטלציה או מסגרות ונגרות) כל האישורים והתעודות הנדרשים לצורך עבודתם באתר.
  • בודק את איכות חומרי הגלם והמוצרים השונים – מפקח הבנייה הינו הגורם המקצועי הבוחן את חומרי הגלם והמוצרים השונים, שבהם משתמשים אנשי המקצוע בבנייה ומוודא שאכן עומדים בסטנדרטיים הגבוהים הנדרשים לפרויקט.
  • תיעוד פרויקט הבנייה – מפקח הבנייה מתעד את פרויקט הבנייה החל משלביו הראשוניים ועד סיומו. הוא זה האחראי לניהול יומן עבודה מול בעלי התפקיד השונים והוא זה הדואג לעדכן כל התנהלות שהיא הקשורה בפרויקט.
  • תכנון שלבי הפרויקט ומעקב אחריהם – מפקח הבנייה הינו האחראי לתכנון הפרויקט – שלב אחר שלב ווידוא שאכן כל אחד משלבים אלה מתנהל כשורה. תכנון ומעקב אחר הפרויקט עוזר למנוע תקלות ובעיות בטרם הופעתן, ובכך חוסך לא מעט כסף, ובעיקר גם עוגמת נפש.
  • בקרה ומעקב אחר התקציב השוטף – המפקח עוקב אחר התקציב שיועד לטובת הפרויקט ולכל אחד משלביו. כך הוא מבטיח שאין חריגות וסטיות מהתקציב, שנקבע מראש בטרם תחילתו של הפרויקט.
  • בדיקה ואישור חשבונות – מפקח הבנייה הינו האחראי על סמך המדידות שביצע וחלקיו השונים של הפרויקט, לבדוק ולאשר את החשבונות השונים שהוציא הקבלן וכן לאשר את התשלומים בסיום הפרויקט.
  • הגשת טפסים לגופים שונים – המפקח הינו זה השולח לכל הגופים השונים וכן גם לעירייה את כל הטפסים הנחוצים להם במסגרת הפרויקט ועבור טופס 4.
  • עדכון הלקוח לגבי הפרויקט – מפקח הבנייה נמצא בקשר ישיר עם הלקוח ודואג לעדכנו לאורך כל הדרך באשר להתקדמות הפרויקט, באשר לתקציב וכן בנוגע לבעיות שונות, הצצות לעיתים במהלך הפרויקט.
  • קבלת הפרויקט, רישום ליקויים ומעקב אחר התיקונים – מדובר בשלב האחרון של הפרויקט. בשלב זה בודק מפקח הבנייה את תוצאותיו הסופיות של הפרויקט, מבצע רישום של הליקויים שנמצאו ועוקב אחר תיקונם עד להשלמת פרויקט הבנייה ומסירתו ללקוח.

תפקידו של מפקח הבנייה הוא אחד החשובים ביותר בפרויקט כולו על מנת להבטיח את התנהלותו. מפקח הבנייה נדרש לעקוב באופן שוטף על הפרויקט ולאורך שלביו השונים. הוא הגורם המקצועי שנמצא בשטח, בחזית העשייה, והוא זה המונע את הליקויים העתידיים ושומר על טיב ועל איכות העבודה והחומרים. פנייה למפקח בנייה יכולה לחסוך, ובמיוחד בטווח הארוך, סכומי כסף גבוהים מאד ולאפשר ללקוח "לישון בראש שקט". בעזרתו ניתן לעבור את התקופה הלא פשוטה הזו בשלום ואף גם ליהנות ממנה.

שמי ליאור גל ואני הנדסאי בניין בהכשרתי. אני מתמחה בפיקוח בנייה, הן של בתים פרטיים והן של תמ"א 38. אני מלווה את לקוחותיי לאורך כל הדבר ומבטיח מענה מקצועי ואמין מאד. אני דואג להיות בקשר שוטף עם לקוחותיי ועם כל הגורמים הלוקחים חלק בפרויקט. אני מביא איתי ידע רב והכרות עם התחום. אשמח לעמוד לרשותכם וללוות את תהליך בניית הבית שלכם, שסביר גם שיהיה הפרויקט הגדול ביותר של חייכם. יחד איתי נוכל לעבור את התהליך הזה בשלום ולהבטיח את השקעתכם.

Contact

צור קשר

השאירו פרטים ונציג יחזור אליכם בהקדם
050-810-1200
Lior@Liorgal.co.il
ריינס 8, ראשון לציון 75260
א'-ה': 08:00-19:00 | ו': 09:00-13:00

    עקבו אחרינו