תורת החומרים במטבח – חומרי יסוד וחומרי ציפוי

תורת החומרים במטבח – חומרי יסוד וחומרי ציפוי

אם תחפשו במילון, תגלו שההגדרה למטבח היא "חדר אשר משמש להכנת מזון". עם זאת, כיום ברור לכולנו שמטבח הוא הרבה יותר מאשר כיריים, תנור ומיקרוגל – המטבח הוא למעשה חלק בלתי נפרד מעיצוב הבית ומהכנסת האורחים. יש לו חשיבות רבה באסתטיקה והנראות של הדירה וכמו כן הוא מהווה סמל סטטוס עבור הבית, שוויו והקו הרעיוני שבעיצוב שלו. לצד זאת המטבח מהווה גם חלל עבודה המשמש אותנו לאורך שעות ארוכות ויש חשיבות גבוהה מאוד לפרקטיות השימוש בו כדי שנוכל לבשל ולהגיש בצורה נוחה. לכן, כאשר בונים בית חדש או משפצים מטבח קיים, חשוב מאוד להכיר את החומרים השונים שמרכיבים את המטבח על מנת שיהיה אסתטי, איכותי, פונקציונאלי וישדר בדיוק את מה שאתם רוצים.

על מנת לתכנן ולבחור את הארונות השונים במטבח – חשוב להבין קודם כל כי הם מורכבים משני חלקים עיקריים – שכבה פנימית אשר מהווה את הבסיס של הארון וצריכה לשאת את כובד הדברים שמאוחסנים בו ושכבה חיצונית אשר משמשת כחיפוי וקובעת למעשה את נראות הארון. בנוסף, על מנת שהשכבה החיצונית תהיה לא רק יפה אל גם נוחה לשימוש, חשוב לבחור שכבה אשר ניתנת לניקוי בקלות וכמו כן עמידה לשריטות, למכות, ללחות לחום ולקור. במאמר הבא נציג את החומרים הנפוצים עבור שתי השכבות ונציין את היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם.

תכנון מקדים – המפתח להצלחה

הקדישו מחשבה רבה על מנת להתאים את השכבות באופן המושלם כך שתקבלו ארונות איכותיים, חזקים, יפים ועמידים לאורך זמן רב – מה שימנע שיפוצים מיותרים בהמשך. במהלך התכנון המקדים חשוב להתייעץ עם מנהל הפרויקט אשר מכיר היטב את החומרים השונים ויוכל להכווין אתכם כיצד לשלב ולעצב אותם. כמו כן כדאי להיעזר במפקח בנייה אשר יוודא כי הארונות מורכבים בצורה איכותית ומקצועית כך שיהיו עמידים לאורך שנים רבות.

השכבה הפנימית

השכבה הפנימית מהווה כאמור את הבסיס לארון וקובעת את האיכות שלו, העמידות שלו ויכולת הנשיאה שלו. אלו החומרים הנפוצים לשימוש בשכבה זו:

  • עץ סיבית – אלו למעשה לוחות עץ תעשייתיים המיוצרים מסיבי עץ עדינים (ועל כן השם סיבית) אשר מעובדים יחד עם דבק שרף. במילים אחרות מדובר בשאריות של נסורת טחונה אשר דחוסה היטב ומסודרת בצורה אחידה המאפשרת לעשות בה שימוש לבניית ארונות. היתרונות של חומר זה הינם מחירות הזול יחסית ונוחות השימוש במהלך העיצוב וההרכבה. עם זאת הוא פחות עמיד מחומרים אחרים, אינו מסוגל לשאת משקלים גדולים וכמו כן רגיש ללחות.
  • עץ סנדוויץ' (לביד) – לוח עץ המורכב משכבות עץ דקות המודבקות אחת על גבי השנייה. שכבות העץ מונחות לסירוגין באופן הפוך אחת מהשנייה כך שהן יוצרות לחץ נגדי, מה שמקנה ללוחות אלו עמידות גבוהה יחסית לכיפופים ולעיוותים אחרים. טיב הלוח, איכותו ויכולת הנשיאה שלו תלויים בסוג העץ שממנו הוא עשוי, כאשר ניתן לשלב גם עצים איכותיים יותר ופחות באותו הלוח. בכל מקרה בעץ סנדוויץ' ייעשה תמיד שימוש במספר אי זוגי של שכבות, ככל שיש יותר שכבות כך הלוח עבה ואיכותי יותר.

השכבה החיצונית
את שכבת העץ הפנימית יש לצפות כאמור בחיפוי חיצוני אשר יעניק מראה אסתטי ויהיה קל לניקוי. אלו החומרים הנפוצים לשימוש בשכבה זו:

  • פורמייקה – לוח העשוי משכבות של נייר קראפט אשר מצופות בשרף סינטטי. הפורמייקה נחשבת לחומר עמיד יחסית שאינו סופג לחות כך שניתן לנקות אותו בקלות באמצעות חומרי ניקוי שונים, מה שהופך אותו למתאים במיוחד למטבח. כמו כן, ניתן לקבל אותו במגוון טקסטורות וצבעים.
  • פורניר – זוהי למעשה שכבת עץ טבעית דקה אשר קולפה מהגזע ומשמשת לחיפוי המשטח. היתרון של חומר זה הינו בכך שהוא משווה לרהיט מראה של עץ מלא, על אף שניתן להדביקו גם על לוחות זולים יותר העשויים משאריות עץ. את הפוניר ניתן להפיק מעצים שונים כגון אלון, דובדבן, זברנו, אגוז וכן הלאה.
  • מלמין – ציפוי סינתטי הדומה לפורמייקה אשר מודבק ישירות על השכבה הפנימית בתהליך של כבישה חמה. את המלמין, כמו הפורמייקה, ניתן לקבל במגוון רחב של צבעים ומרקמים.

לסיכום, זכרו שבחירת הארונות והחומרים אינה עניין של מה בכך. הקדישו לנושא מחשבה רבה, התייעצו עם מומחים וקבלו את ההחלטה הנבונה ביותר בהתאם לצרכים ולתקציב שלכם.

 

 

Contact

צור קשר

השאירו פרטים ונציג יחזור אליכם בהקדם
050-810-1200
Lior@Liorgal.co.il
ריינס 8, ראשון לציון 75260
א'-ה': 08:00-19:00 | ו': 09:00-13:00

    עקבו אחרינו