תפקידו של מנהל העבודה

תפקידו של מנהל העבודה

על פי החוק בישראל, בכל אתר בניה יש חובה למנות מנהל בניה מוסמך. מיהו מנהל בניה מוסמך? מהן הכשרותיו? על מי מוטלת חובת מינויו? מהם תפקידיו וסמכויותיו ומה תגרור הפרתה של החובה? הכל על חובת מינוי מנהל עבודה באתר בניה – במאמר שלפניכם.

מקור חובת מינוי מנהל אתר בניה

תקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בניה) הן המקור החוקי המטיל חובת מינוי מנהל עבודה בכל אתר בניה. על פי החוק, על מבצע בניה למנות מנהל בניה שינהל באופן צמוד ומתמיד את עבודות הבניה באתר.

מהו הרציונל העומד בבסיס החובה למנות מנהל בניה?

בעשור האחרון חלה עליה במספר תאונות העבודה בישראל. רבות מהתאונות מתרחשות באתרי בניה. בנוסף לשכיחותן הרבה, מאופיינות תאונות העבודה בענף הבניה בהיותן קטלניות. המחוקק, שנתן את דעתו על העניין, קבע את חובת מינוי מנהל הבניה בכדי להפחית את הסיכון לגרימת תאונות עבודה באתרי בניה באמצעות הגברת הפיקוח ההדוק של מנהל העבודה על הנעשה באתר. למנהל עבודה מוסמך יש הידע, הכלים והמיומנויות הנדרשים לשם כך.

על מי מוטלת חובת מינוי מנהל הבניה?

תקנות בטיחות בעבודה (עבודות בניה) קובעות גם, בין היתר, מי נדרש למנות מנהל עבודה. כאמור, החוק מטיל חובה זו על מבצע הבניה. שאלה חשובה הנשאלת בהקשר זה היא מיהו אותו "מבצע בניה" ומה קורה במצבים שונים של פרוייקטי בניה מורכבים יותר? ככלל, מבצע בניה הוא הקבלן הראשי, אולם כאשר ישנם מספר קבלנים הפעילים בפרויקט בניה ולכל אחד אחריות גדולה, חובת מינוי מנהל הבניה מוטלת על מזמין עבודת הקבלנות, שהוא היזם על פי רוב. יש חשיבות רבה לזהותו של הנושא באחריות עליו מוטלת חובת מינוי מנהל הבניה: פרויקט בניה הוא לרוב פרויקט גדול ומורכב המהווה הפקה מסובכת המצריכה תיאום בין לא מעט גורמים. בעצם הטלת האחריות על גורם אחד בלבד יש משום מניעה של אסון ונטרול מצב בו כל אחד מראשי הפרויקט סומך על האחר שידאג למינוי מנהל בנייה, ומצביע על אחראי יחידי.

 

את מי ניתן למנות כמנהל עבודה?

החוק המסדיר את מינוי מנהל העבודה באתר בניה איננו קובע רק את חובת מינויו של מנהל עבודה באתר בניה ואת זהות הממונה הנושא בחובה זו, אלא נותן את הדעת גם על זהותו של מנהל הבניה, שחייב להיות בעל הכשרה, הסמכה והרשאה לעסוק בתחום. מי שרשאי על פי חוק להתמנות למנהל עבודה ולשמש ככזה הוא רק מהנדס או הנדסאי בעל ניסיון של שנתיים לפחות בעבודות בנייה שעבר גם קורס מנהלי עבודה מוסמכים וזכה באישור האגף להכשרה מקצועית של משרד העבודה והרווחה והינו מעל גיל 18.

מהם תפקידיו של מנהל הבניה באתר בניה?

מנהל הבניה אמור לנהל את אתר הבניה ולפקח על הנעשה בו. במסגרת אחריות כבדה זו המוטלת עליו הוא נושא לא מעט תפקידים ולמעשה ניצב בראש המבצע המורכב שמכונה “פרויקט בניה”. כל עבודת בניה מהווה הפקה מורכבת ביותר הדורשת ידע, כלים ומיומנויות שיאפשרו פיקוח על הפרויקט המיועד, וכן תיאום והוצאה לפועל שלו. מנהל העבודה הוא הגורם שמתאם בין שלל הגורמים הפעילים בפרויקט, אחראי על הגורמים האנושיים, הטכנולוגיים והביצועיים, מפקח על כל הנעשה בשטח ומאחורי הקלעים, דואג להנעת תהליכים, מתאם בין כולם, מניע שיתופי פעולה, ולמעשה מאפשר שתוכניות הבנייה יבוצעו ויצאו לפועל הלכה למעשה. תפקיד מנהל העבודה הוא תפקיד מרכזי וחשוב ביותר, שחיוניותו הן לבטיחות העובדים והן להצלחת הפרויקט היא גבוהה לאין שיעור.

מהן ההשלכות של אי מילוי החובה למנות מנהל עבודה באתר בניה?

הפרת החובה המוטלת על מבצע הבניה מהווה עבירה פלילית. בפועל, אם תתרחש תאונת עבודה ויסתבר בדיעבד כי לא מונה מנהל עבודה כנדרש, יצוצו שלל בעיות ואחריות בגין המחדל תוטל על מבצע הבניה שיועמד לדין פלילי. במקביל, ייתכן שתוטל עליו חבות כספית לפיצוי בגין נזקי גוף ו/או נזקי רכוש שנגרמו במהלכה. חשוב גם לזכור כי מינוי מנהל עבודה באתר בניה נדרשת גם על ידי חברות הביטוח ובמקרים בהם לא ימולאו דרישות החוק, ייתכן שפוליסות הביטוח הקיימות לא יוכרו.

 

Contact

צור קשר

השאירו פרטים ונציג יחזור אליכם בהקדם
050-810-1200
Lior@Liorgal.co.il
ריינס 8, ראשון לציון 75260
א'-ה': 08:00-19:00 | ו': 09:00-13:00

    עקבו אחרינו